- DATUM: dle domluvy
- ČAS: dle domluvy
- ČASOVÁ DOTACE WORKSHOPU: 45 minut pro děti MŠ a 90 a více minut pro žáky ZŠ, dle domluvy
- MÍSTO: třída ve vaší MŠ/ ZŠ
- CÍLOVÁ SKUPINA: pro děti MŠ 3 – 6 let, pro žáky I. stupně ZŠ
- KAPACITA: 1 školní třída
- LEKTOR: Iva Rottnerová
- OBDOBÍ VHODNÉ PRO REALIZACI WORKSHOPU: leden – prosinec
Děti se dozví prostřednictvím interaktivního workshopu co je odpad, jak ho rozdělujeme, jak jej správně třídit, jeho zpracování a recyklace, co se s ním dál děje a co se z něj poté vyrábí. Dále se s dětmi zamyslíme nad tím, jak předcházet vzniku odpadu a kolik jsme schopni ho vyprodukovat. Jak je důležité odpad, který vytváříme třídit a to, třídit ho správně. Děti se také dozví co se s ním po vhození do kontejneru děje. Případně, jak je dál použit a zpracován, či jak je likvidován. Samotné třídění odpadu si prakticky vyzkouší prostřednictvím hry s názornou ukázkou kontejnerů, které se v jejich okolí nacházejí včetně sběrného dvora. Společně si také zazpíváme písničku o třídění odpadu a každé z dětí obdrží pracovní list, který si ve školce/ škole, nebo za pomoci rodičů bude moci vypracovat a využít u toho své znalosti z workshopu „Kam co patří?“.
- DATUM: dle domluvy
- ČAS: dle domluvy
- ČASOVÁ DOTACE WORKSHOPU: 45 minut pro děti MŠ a 90 minut pro žáky ZŠ
- MÍSTO: potok, rybník, vodní nádrž poblíž, zahrada, popřípadě třída ve vaší MŠ/ ZŠ
- CÍLOVÁ SKUPINA: děti MŠ 3 – 6 let, žáci I. stupně ZŠ
- KAPACITA: 1 školní třída
- LEKTOR: Iva Rottnerová
- OBDOBÍ VHODNÉ PRO REALIZACI WORKSHOPU: leden – prosinec
Děti se interaktivní a hravou formou dozví o koloběhu vody. Jak vzniká déšť. O vodních tocích, vodních nádržích, rybnících, moři, ale také o kanalizaci a čištění vody. Jací živočichové žijí v jednotlivých vodách. Děti se budou moci pomocí lupy a mikroskopu podívat co vše například najdou ve vodě z řeky, kaluže, rybníka, kohoutku. Prostřednictvím pokusu se podívají na to, jak se vytvářejí mraky. Na závěr workshopu si s dětmi povíme, jak je důležité chránit vodu před znečištěním a jak lze šetřit pitnou vodou.
- DATUM: dle domluvy
- ČAS: dle domluvy
- ČASOVÁ DOTACE WORKSHOPU: 45 minut pro děti MŠ a 90 minut pro žáky ZŠ
- MÍSTO: les poblíž, zahrada, případně třída ve vaší MŠ/ ZŠ
- CÍLOVÁ SKUPINA: pro děti MŠ 3 – 6 let, pro žáky I. stupně ZŠ
- KAPACITA: 1 školní třída
- LEKTOR: Iva Rottnerová
- OBDOBÍ VHODNÉ PRO REALIZACI WORKSHOPU: duben – říjen/ listopad, dle aktuálního počasí, aby stromy měly listy
Účastníci workshopu se dozví více informací o tom, že les má také kromě produkční funkce, funkci klimatickou, vodohospodárnou, půdoochrannou, zdravotní a hygienickou, ale také rekreační. Děti se dozví něco málo o ekosystému a také kůrovci. Workshop bude přizpůsoben věku dětí a bude veden interaktivní formou, aby se děti mohly sami zapojovat do aktivit. Například si formou pokusu ukážeme, jakou les má funkci při zadržování vody v krajině.
- DATUM: dle domluvy
- ČAS: dle domluvy
- ČASOVÁ DOTACE WORKSHOPU: 45 minut pro děti MŠ a 90 minut pro žáky ZŠ
- MÍSTO: louka nebo les poblíž, zahrada, případně třída ve vaší MŠ/ ZŠ
- CÍLOVÁ SKUPINA: pro děti MŠ 3 – 6 let, pro žáky I. stupně ZŠ
- KAPACITA: 1 školní třída
- LEKTOR: Iva Rottnerová
- OBDOBÍ VHODNÉ PRO REALIZACI WORKSHOPU: leden – prosinec
Divoká zvířata: Jaká zvířata můžeme potkat v lese, ve vodě, na louce? Představíme zvířata, která se vyskytují především v našem okolí a regionu. V interaktivním workshopu se děti dozví jaká zvířata mohou potkat a zahlédnout ve svém okolí. Která zvířata jsou vzácná, chráněná, nebo dokonce ohrožená. Dozvědí se kde jaké zvíře žije, čím se živí, jak přichází na svět atd. Pokud se workshop uskuteční venku, děti si vyzkoušejí odlití stop zvířat, pozorování života ve vodě na louce (např. chrostíků, vodoměrek, brouků, hmyzu…). Formou hry se na chvíli stanou ptáčky. A dozvědí se, jak zvířatům pomáhat v jednotlivých ročních obdobích, jak je chránit a jak se pohybovat v přírodě, aby nějaké zvíře zahlédly a mohly je pozorovat.
Hospodářská zvířata: Děti se opět interaktivní formou dozví, jaká hospodářská zvířata člověk chová. Z jakého důvodu, čím se živí, jak a proč jsou člověku užitečná a pro co je chováme.
DATUM: dle domluvy
ČAS: dle domluvy
ČASOVÁ DOTACE WORKSHOPU: 45 minut pro děti MŠ a 90 a více minut pro žáky ZŠ, dle domluvy
MÍSTO: louka poblíž, zahrada, případně třída ve vaší MŠ/ ZŠ
CÍLOVÁ SKUPINA: pro děti MŠ 3 – 6 let, pro žáky I. stupně ZŠ
KAPACITA: 1 školní třída
LEKTOR: Iva Rottnerová
OBDOBÍ VHODNÉ PRO REALIZACI WORKSHOPU: květen — září
Hravou a zážitkovou formou se děti dozví jaké máme louky. Co na jednotlivých loukách můžeme najít za rostliny, jaká zvířata a živočichy tam můžeme pozorovat. K čemu je louka užitečná a důležitá v celém ekosystému…. Prostřednictvím hry si ukážeme, jak si motýli hledají partnery, tu pravou rostlinu pro nakladení vajíček a celý vývoj motýla od vajíčka opět po vylíhnutého motýla. Děti se také dozví, proč chránit hmyz a proč je pro člověka hmyz tak důležitý.
- DATUM: dle domluvy
- ČAS: dle domluvy
- ČASOVÁ DOTACE WORKSHOPU: 45 minut pro děti MŠ a 90 a více minut pro žáky ZŠ, dle domluvy
- MÍSTO: třída ve vaší MŠ/ ZŠ
- CÍLOVÁ SKUPINA: pro děti MŠ 3 – 6 let, pro žáky I. stupně ZŠ
- KAPACITA: 1 školní třída
- LEKTOR: Iva Rottnerová
- OBDOBÍ VHODNÉ PRO REALIZACI WORKSHOPU: leden – prosinec
Děti si v rámci této aktivity budou moci vyrobit několik výrobků z vymytých odpadků, které by jinak skončily na skládce. V lepším případě v kontejnerech na tříděný odpad. Dozví se a názorně si vyzkoušejí, jak zabavit sami sebe a přitom mile překvapit například maminku vlastnoručně vyrobeným dárkem za téměř nulovou finanční položku. Dále bude dětem názorně ukázáno, že i odpad může ještě sloužit dál a může dělat radost a parádu.
- DATUM: dle domluvy
- ČAS: dle domluvy
- ČASOVÁ DOTACE WORKSHOPU: 45 minut pro děti MŠ a 90 a více minut pro žáky ZŠ, dle domluvy
- MÍSTO: třída ve vaší MŠ/ ZŠ
- CÍLOVÁ SKUPINA: pro děti MŠ 3 – 6 let, pro žáky I. stupně ZŠ
- KAPACITA: 1 školní třída
- LEKTOR: Iva Rottnerová
- OBDOBÍ VHODNÉ PRO REALIZACI WORKSHOPU: leden – prosinec
Vzhledem k tomu, že fyzika je všude kolem nás a ani příroda se bez ní neobejde, budou si moci děti opět hravou, zážitkovou a interaktivní formou vyzkoušet vybrané fyzikální pokusy. Děti se dozví, že se s fyzikou v podstatě „na každém kroku“ denně setkávají a co vše se bez ní neobejde. K čemu je důležitá v přírodě a jak funguje například u rostlin, živočichů atd. Vše si budou moci osobně vyzkoušet.
- DATUM: dle domluvy
- ČAS: dle domluvy
- ČASOVÁ DOTACE PROGRAMU: cca 150 minut
- MÍSTO: třída ve vaší ZŠ
- CÍLOVÁ SKUPINA: pro žáky II. stupně ZŠ (od 6. třídy)
- KAPACITA: 1 školní třída
- LEKTOR: Iva Rottnerová
- OBDOBÍ VHODNÉ PRO REALIZACI PROGRAMU: leden – prosinec
Novinkou a zároveň i pilotním programem, který chceme v rámci celoročního projektu „Doma na Zemi“ nabídnout pro žáky II. stupně ZŠ, je úplně nová forma aktivity, kterou je úniková hra. Tato hra je vhodná i do třídy. Žáci dostanou před únikovou hrou podklady pro prostudování a nastudování, případně téma „klima“ mohou probrat se svým pedagogem (dle domluvy), aby byli na tuto hru vědomostně připraveni. Pak již v den realizace hry bude zapotřebí, aby se žáci rozdělili do skupin a šli do hry s tím, že si ji chtějí užít a dojít do cíle. Díky hře se žáci dozví mnoho informací o velmi aktuálním celosvětovém tématu „klima“. Dozví se, jak každého z nás klima ovlivňuje a jak ho naopak každý z nás může ovlivnit. Na co myslet a co mladý člověk může dělat pro to, abychom do budoucna jako lidstvo přežili. Důležitým faktorem u tohoto workshopu není rychlost, ale především spolupráce v každém z týmů. Na závěr hry proběhne diskuse, a nápady, které z celé hry vzejdou, může škola použít pro své potřeby. Určitě budou velmi zajímavé a případně je budou moci předložit i pro vedení svého města, či obce, aby vědělo, jak toto téma vnímá mladá generace a co se dá změnit přímo v jejich městě / obci.
Tato aktivita projektu není určena MŠ a ZŠ. Aktivita je určena pro letní tábory CPDM, o.p.s.
Průřezový workshop s tématy les, voda, louka a fyzika je určen pro děti na pobytových akcích, které pořádá CPDM, o.p.s. v době letních prázdnin. Opět tato aktivita bude připravena hravou, zážitkovou a interaktivní formou. Účastníci se dozví základní informace o jednotlivém zastoupení lesa, vody a luk v krajině. Vyzkouší si fyzikální pokusy a dozví se, jak jsou fyzikální zákony důležité pro fungování přírody samotné. Dále se účastníci pobytových akcí dozví, proč je tak důležité si všeho vážit, udržovat krajinu v rovnováze a zachovat ji nejen pro náš užitek, ale také pro to, abychom my lidé i vše živé kolem nás do budoucna přežilo. U jednotlivých témat, která budou rozdělena do bloků se budou muset účastníci sami zamyslet nad záludnými otázkami a odpovědět si na ně. Například: kolik si myslí, že denně spotřebují vody a na co, jaké všechny důležité funkce má les, kdy začaly vznikat louky, k čemu v přírodě slouží vzlínání atd. Také budou pracovat v různých skupinách a zkoušet si různé pokusy/ aktivity (filtraci vody, fotosyntéza – důkaz chlorofylu, výborný motýlí čich, výroba sopky, buněk atd.). Jejich zjištění a výsledky budou prezentovat ostatním účastníkům. Workshop bude přizpůsoben vždy cílové skupině i věkově různorodé.
Napsali o projektu
- ZŠ Za Nádražím, Český Krumlov: https://www.zsnadrazi.cz/cs/art/5909/
- Českokrumlovský deník: https://ceskokrumlovsky.denik.cz/ctenar-reporter/deti-z-krumlova-a-okoli-si-uzily-primestsky-tabor-s-cpdm-20240731.html
Další projekty pro školy